Båtljuset nordic
  • Båtljuset
  • Om Företaget
  • Info
  • Projekt
    • Sjöfartsverket
    • Terntank
    • Donsötank
    • Färjerederiet
    • Thunbolagen
    • Marinen
    • Ventrafiken
  • Kontakt
  • Båtljuset
  • About
  • Info
  • Projects
    • Swedish Maritime
    • Terntank
    • Donsötank
    • STA Road Ferries
    • Erik Thun Group
    • Navy
    • Ventrafiken
  • Contact

Svenska Sjöfartsverket

Personalen blev mycket nöjda med resultatet

Tjänstebåt 30

​Samarbetet med Sjöfartsverket och utvecklingen av produkten inleddes under slutet på 90-talet och den första leveransen av NORDIC safe gjordes vid livstidsförlängningen av Tjänstebåt 30 år 2003. Det hela började med att Kraus & Naimer fått förfrågan från ett varv om de hade någon lösning på belysta skyltar. Vi bestämde oss för att ta uppdraget för att visa upp oss på marknaden. Under åren har vi levererat ett flertal paneler till deras pilotbåtar. Bilden till höger är från ett av våra uppföljningsbesök senare när snön föll ymnigt.
Från början hade varje strömställare ett belysningskort med matarkabel till varje därför behövdes en fördelningsenhet när antalet belysningspunkter blev fler än 20 stycken.
​Idag bestyckas det av en matningskabel till panelens kopplingsplint där vi syr ihop kablarna till ett nätverk. 

Bild
Varvet tillverkade panelerna och vi monterade NORDIC safe på varvsverkstaden, för att senare installeras i båten av varvets el-entreprenör.  De var de första som fick en LED-belysning i skyltarna efter flera år av begäran och ett antal olika lösningar som rederierna inte var nöjda med och inget varv tagit riktigt på allvar för att lösa. 
Bild

Bild

NORDIC safe tas på allvar

Pilot 790-794

År 2007 fick vi ännu ett uppdrag av Sjöfartsverket att leverera paneler till Pilot 790-794 som byggdes i Finland. I det projektet var utmaningen att få varvet att ändra åsikt om hur man på bästa sätt utför belysningen och tillfredsställer användaren på fartygsbryggan. Varvet insisterade med att använda sin egen lösning för att dimma vissa enheter. Sjöfartsverkets representanter fick då ställa krav till varvet för att vi skulle bygga och leverera. Tack vare det började NORDIC safes lösning tas på allvar och resultatet är idag mycket uppskattat.

Optimal och hållbar 

Pilot 211-213

Pilot 211-213 byggdes i Estland 2009. Som en följd av att vi levererat till Sjöfartsverkets 790-serien fick vi  förfrågan om att leverera panelerna. Här hade vi en rad diskussioner för att komma fram till en bra lösning. För oss är det viktigt att lösningen alltid ska vara optimal och hållbar för både verksamheten och personalen. Därför tar vi oss alltid tid att arbeta fram ett bra resultat.
Bild

Bild

Insisterade på att använda vårt system

Pilot 753- 754

Pilot 753 livstidsförlängdes året 2014. Elchefen på Hasslövarvet hade kommit i kontakt med oss genom de tidigare uppdaterat Pilot 790:s panelsystem. Han hade då sett vår belysning, insett fördelarna och insisterade på att använda vårt system NORDIC safe. Varvet gjorde handskisser som vi hade som underlag. Ett antal alternativ diskuterades under någon vecka tills vi kom fram till den bästa lösningen. Samma underlag användes med en del förändringar 2015 för Pilot 754.

Kostnadseffektivisering

Pilot 740

Samtidigt som Pilot 753 livstidsförlängdes på Hasslö varvet uppdaterades Pilot 740 på Djupviks varv. Genomförandet hade diskuterats i ett antal år och det var med stor tillfredsställelse som det kunde slutföras. Resultatet var dessutom mycket tilltalande designmässigt. I det projektet använde vi oss av de redan befintliga strömställarna. Då vissa strömställare var "specialare" och dyra i inköp, dessutom en blandning av en-håls och femhålsmontage som omarbetades och återmonterade i de nya panelerna. Det tillkom även en del andra specialarrangemang om att bl.a. få de tidigare mörklagda potentiometrarna för radarskärmar belysta. I och med det lyckades vi kostnadseffektivisera projektet genom att hålla ned kostnaderna med många tusen kronor. 
Bild

En trygg och  säker arbetsplats återigen

Pilot 750 

​För att säkerställa en trygg och säker arbetsplats återigen en livstidsförlängning av en av Sv. Sjöfartsverkets trotjänare Pilot 750. Vid vår vårt besök och leverans av panelerna startade installationen på en gång på Dockstavarvet.
Bild

Pilot 752  Livstidsförlängningen fortskrider

. Anbudsutvärderingen klar och Hasslö varvet har tilldelats jobbet för livstidsförlängning av Pilot 752. I en liten bildserie nedan redovisar vi uppgraderingen samt panelmontaget som nu utförts under 2018.

I bildspelet därunder Hasslös mycket vackra omgivningar med underbara ljusskiftningar.
Bild
Copyright © 2020 | BÅTLJUSET Nordic | Gjutjärnsgatan 2A, 721 33 Västerås 
tel: +46 705 338 936 | e-mail: info@batljusetnordic.se
  • Båtljuset
  • Om Företaget
  • Info
  • Projekt
    • Sjöfartsverket
    • Terntank
    • Donsötank
    • Färjerederiet
    • Thunbolagen
    • Marinen
    • Ventrafiken
  • Kontakt
  • Båtljuset
  • About
  • Info
  • Projects
    • Swedish Maritime
    • Terntank
    • Donsötank
    • STA Road Ferries
    • Erik Thun Group
    • Navy
    • Ventrafiken
  • Contact